Klub mladých badatelů

Na kroužku se děti budou zabývat vyvozováním přírodních zákonů  formou pokusů a pozorování. Nahlédnou pod pokličku matematických hříček,  logických her, fyzikálních zákonitostí a to vše tvořivou formou. Některé pomůcky k pozorování si vyrobí v nově vybavených školních dílnách. Nově si děti vyzkouší práci s Lego roboty. Kroužek je určen především pro žáky 3. - 5. tříd a koná se v pondělí od 13:30 do 15:00. Kroužek bude zahájen 24.9., pokud se přihlásí aspoň 6 dětí.

PRO VŠECHNY PŘIHLÁŠENÉ JE KROUŽEK V LETOŠNÍM ROCE ZDARMA, JELIKOŽ JE FINANCOVÁN Z PROJEKTU ŠABLONY 2.

 

PREZENTACE Z LETOŠNÍHO 1. POLOLETÍ KE ZHLÉDNUTÍ ZDE
 

 

  

Optické hračky

Jak rozpohybovat obrázek bez digitální techniky si badatelé vyzkoušeli na prvním setkání našeho Klubu mladých badatelů. Stačil nám papír, tužka, zrcadlo, nůžky, špejle a tvůrčí duch s trpělivostí. 

Fotky a video z činností naleznete ZDE.

 

Octová raketa

Jak se jedná o akci a reakci, tak jsou děti nadšené. Pro úspěšnost z loňska jsme museli letos zopakovat. Tentokrát jsme však vychytali všechny neduhy a všech 12 raket odstartovalo do výšin. Pohonem byl natlakovaný oxid uhličitý vzniklý z chemické reakce sody a octa. Video ZDE.
 
 

Odpor vzduchu

Máme tu podzim a s ním opadávání listí a semen ze stromů. Všimli jste si té různosti pohybů při jejich letu? A proč to tak je? Nad tím jsme bádali v tomto setkání. Nejdříve jsme si prohlédli opravdická semena (javoru, jasanu, habru) při letu a potom jsme si vyrobili tři hračky na podobném principu. Až se nám z toho točila hlava.
 Fotografie ZDE.

Zkoumání těžiště

Rozděleni do skupin si děti zkusily vybalancovat tučňáky na kře a postavit co největší věž v Pise. Pak jsem jim ukázala pokus a kouzlo na principu umístění těžiště a v závěru si děti vytvořily balancující hračky: akrobata, papouška sedícího na špejli a ptáka těžišťáka. To jsme žasli!!! Fotografie ZDE.
 
 

Těžiště a setrvačnost

Mexické fazole, které se sami od sebe pohybují existují. Je v nich však housenka motýla, která je rozpohybuje. U nás to byla šikmá dráha, kterou si děti vyrobyly z roliček od papíru, působení gravitace a papírová fazole, ve které byla schovaná volně se pohybující kulička. Ta zapříčinila trhavý a překotný pohyb fazole, díky změně těžiště ve fazoli a setrvačnosti. Video a další fotografie ZDE.
 
 

Papírové rakety

Trošku trpělivosti bylo potřeba na slepení papírové rakety. Aby daleko létala, bylo potřeba z výšky skočit na plastovou láhev a díky tlaku vzduchu, přenesenému hadicí k raketě, došlo k odpalu. Největší vzrůšo bylo při odpalování. Foto ZDE.
 

 

Sopky

Ještě jeden pokus s reakcí sody a octa. Ve skupinách si děti vymodelovaly z keramické hlíny sopky a do jejího kráteru vložily sodu s barvivem. Při dolití octa dojde k pěknému efektu, který můžete spatřit ZDE.

 

Stick bomb

Co lze vytvořit z lékařských dřívek? Hada neboli živou kobru. Pokud je šikovně poskládáme, tak že jsou vzájemně provázána a následně spustíme, řetězovou reakci,dají se dřívka do pohybu. Skládáním dřívek nám dalo trochu zabrat, ale nakonec se kobra rozhýbala. Videa ke zhlédnutí ZDE.
 

 

Stavba modelů těles

Prostorovou představivost jsme si procvičili na sestavování různých těles. Děti si složily jehlan, kužel, různěboké hranoly, krychli a kvádr. Pokusily se následovně správně každé těleso popsta a rozpoznat. Někteří stavitelé pak stavěla z těchto útvarů vysoké věže. Foto ZDE.

 

Násobilkové obrazce

Abychom mohli vytvořit násobilkové obrazce, navštívili jsme školní dílny, kde si děti do dřevěné desky zatloukly 10 hřebíků. Párkrát se kladívko minulo cílem, ale nakonec všichni kýžený výsledek dosáhli. Ve třídě jsme dopsali čísla a omotáváním provázku kolem hřebíku vytvářeli násobilkové obrazce. Na fotkách můžete vidět, jak to dopadlo. Foto ZDE.

 

Robotika

Robotika je jedním z oboru, s kterým se bude v setkávat asi každý člověk. Umět naprogramovat malého robůtka Ozobota si zkoušíme průběžně již páté setkání . Nejdříve jsme se naučili dávat pokyny pmocí barevných kódů psaných na papír a seznámili jsme se , co Ozobot umí, jak reaguje a jak se ovládá. V následném programování jsme se pohybovali v programu Ozoblockly, kde je spoustu možností, jak s Ozobotem pracovat. Máme teď nově vybavené učebny informatiky, takže možnosti jsou úžasné. Foto a video ZDE.

 

Programování Ozobotů

Pokračujeme s robotikou a hrajeme si s Ozoboty. Naše programovací schopnosti jsou čím dál lepší. A někteří jsou na první pohled rození programátoři. Radost pracovat s takovým vybavením naší školy. Foto a video ZDE.

 
 

Tangrami a sirkové hlavolami

Trochu jsme si odpočinuli od moderní techniky a vrátili jsme se k jednoduchým a starším sirkovým hlavolamům a tangramům. Tangrami jsou obrázky sestavené z vystříhaných geometrických tvarů. Badatelé měli zadaný výsledný obrys a jejich úkolem bylo poskládat tvary tak, aby vytvořily zadaný úkol. Práci s představivostí  můžete vidět na fotografiích ZDE.

Stejnosměrný motorek

Využili jsme možnosti nákupu pomůcek na náš kroužek a objednala jsem neodymové magnety, které jsou známé svou větší magnetickou silou. K sestrojení motorku byla potřeba ještě AA tužková baterie a měděný drát. Napoprvé nám motorek nefungoval, což nás docela mrzelo, protože se všichni těšili na točící se kolotoč, ale problém byl odhalen. Náš drát byl s vrstvou laku, která zde fungovala jako izolant. Po výměně vše šlapalo jak na drátku. Fotografie ZDE.

Papírový hlavolam

S tímto hlavolamem do kapsy či do peněženky zaženete nudu nejmíň na půl hodiny. Dojde vám baterie v mobilu a nudíte se? Stačí si ho vytáhnout a snažit se poskládat šest obrázků, které se skrývají v této skládačce. Výber obrázků je čistě na Vás, takže výroba takovéto hračky může být i milým dárkem pro naše kamarády. Fotografie ZDE.
 

Spektroskop

Na jaké barvy se rozkládá světlo můžeme v přírodě vidět například v duze. Na dalším setkání našich badatelů jsme si vyrobili speciální krabičku, do které když se nahlédne, tak je možné spatřit stejné spektrum jako v duze. Byla to práce také hlavně na zručnost. Další fotografie ZDE.
 

Vznášedlo

Foto ZDE

Deskové hry

Foto ZDE
 
 
 

Archiv

rok 2016/17

rok 2017/18