archiv 2017/2018

 

Svítící náramek

Když jsem byli u elektrických obvodů, tak jsme si zkusili vyrobit svítící náramek. Práce to byla titěrná a je pravdou, že v ní obstály především dívky. Kluci se zase kochali pokusem, který si připravil Jirka. Šlo o lávovou lampu, pěkně se mu to povedlo a můžete ho vidět ZDE.

 

 

Elektrické obvody

Děti si vyzkoušely zapojit jednoduché elektrické obvody s diodou. Seznámily se se základním schématem a že zdrojem napětí může být i okurka, brambora či citrón. Ve zbytku času si vyrobily malé větrníky. Foto ZDE.

 

 

Amesův pokoj

Optické klamy známe hlavně nakreslené na papíře. My jsme si vyrobili jeden 3D model. Při pohledu do Amesova pokoje se nám postava v levém rohu jeví o dost větší než v pravém rohu a původně lichoběžníkový tvar místnosti se nám jeví jako pravidelná obdélníková místnost. Tyto finty využili tvůrci filmů Alenka v říši divů, Pán prstenů či Karlík a továrna na čokoládu. Další foto ZDE.

 

Sluneční hodiny

Počasí nám přeje a tak nezůstáváme moc dlouho ve třídě. Sluneční hodiny jsou různé, nástěnné, vodorovné, obloukové. Dnes jsme si vyrobili ty vodorovné. Víte, kde jsou nejbližší nástěnné sluneční hodiny? Děti to hned věděly, tak jsme je šli zkontrolovat. S busolou na krku a určením severu jsme si zorientovali i ty námi vyrobené. Jak to, že ukazují o hodinu méně? No přeci posun hodin na letní čas nám v tom udělal trochu zmatku. Další foto ZDE.

Válcové zrcadlo

Kdo navštívil Prahu, ten byl určitě i na Petříně. Kdo navštívil Petřín, ten se podíval i do zrcadlového bludiště a rozesmál se při pohledu do zkřiveného zrcadla. Nejdřív jsme si vyrobili válcové zrcadlo z roličky od toaletního papíru a zrcadlové folie. Pak jsme přenášeli obrázek nakreslený v souřadnicové síti a přenášeli ho do speciální zdeformované sítě. Přiložením zrcadla k této síti se nám obrázek zpět vrátil do původního tvaru. Další obrázky ZDE.

 

 

Rovnováha na rovnoramenné páce

Každý jsme se v dětství rádi houpali na houpačce, která nám na kroužku hodně pomohla při práci s rovnoramennou pákou. Přišli jsme na závislost hmotnosti zítěže a vzdálenosti od osy otáčení houpačky. Jednotlivé části houpačky a celý kvíz jsme však nejdřív museli najít po škole a k tomu se nám hodilo umět luštit šifry. Další fofo ZDE.

 

Výroba katapultu

Na výrobu katapultu si děti musely připravit jednotlivé díly. K tomu jsme využili nově vybavené dílny a na pomoc nám přišli kluci z 8.B. Děti si naměřily předepsané rozměry a každý si vyzkoušel práci s pilkou, svěrákem a smirkovým papírem. Na dalším setkání nás čekalo slepení a hlavně katapultová smršť nábojů a velká bitva:-) Foto ZDE.

 

Soda a ocet

Vyzkoušeli jsme si pár pokusů, při kterých se smíchá soda a ocet. Při tété reakci se uvolňuje oxid uhličitý. Ve třídě jsme si ukázali pokus s rukavicí, která se nám díky uvolňování CO2 nafoukla a další akce jsme šli do místního parku. Nadšení bylo veliké. Překvapivě nám vyletěla octová raketa. Již v pořadí třetí (vzduchová, lihová a nyní octová). Naše videa a fotky si prohlédněte ZDE.
 

 

Povrchové napětí vody

Díky povrchovému napětí vody mohou plavat vodoměrky po hladině, bublifukem vytvoříme kulaté bubliny a dokážeme nalít do sklenice vodu s "čepicí". Když jsme zkoušeli, kolik se vejde kancelářských sponek do vrchovaté sklenice s vodou, naše odhady se hodně lišily od výsledku. Vyzkoušeli jsem si, jak se barvy v mléce začnou mísit po kápnutí jaru. Foto ZDE.
 

Plavání těles

Děti dostaly kuličku z modelíny, která se ve vodě potápí. Jejich prvním úkolem bylo vytvořit takový tvar, aby modelína plavala na hladině. Brzy přišly na to, že nejlepší bude vytvarovat loďku, která díky vztalkové síle se na hladině udrží. Dále měly k dispozici plátek mrkve a párátka. Úkol byl stejný. Badatelé vymysleli dva způsoby řešení. A třetí úkol zněl: "Dokážeš vyvážit hustotu mrkve párátkami tak, aby se  mrkev ve vodě vznášela?" Foto k nahlédnutí ZDE.

 

Spektograf

Rozklad světla na spektrální barvy můžeme vždy pozorovat v duze. My jsme si vyrobily krabičku, ve které byla možná pozorovat stejná posloupnost barev. Trpělivost při slepování byla nezbytná. Foto ZDE

 

 

 

 

Deskové hry

Díky sponzorskému daru, bylo možné zakoupit do naší školy asi 15 deskových her. Některé jsme si vyzkoušeli na našem kroužku. Moc jsme se pobavili a nejspíš je vytáhneme i příště. 

 

 

Hustota kapalin

Vyzkoušeli jsme si, že různé kapaliny mají různou hustotu. V odměrném válci jsme vytvořili postupně vstvy ze sirupu, nemrznoucí kapaliny, mýdla, vody, kuchyňského oleje, oleje do dvoudobého motoru a benzínu. Další pokus se týkal duhy v brčku. Obarvili jsme potravinovými barvami vodu a do každé nasypali různé množství soli. Tím nám vznikla různě hustá kapalina, kterou jsme postupně nabírali do brčka. Foto ZDE.

 

 

3D brýle a předvánoční hra

V předvánočním čase jsme se rozdělili do skupin a pomocí šifer a zpráv našli ve škole místo, kde se ukrývá materiál na výrobu 3D brýlí. Šifry byli na principu průsvitnosti červenou folií. Všichni úspěšně dokončili hru a mohlo se začít vyrábět. Největší odměnou však byl film, na který jsme právě ručně vyrobené brýle použili.

 

 

Kuličkodráha

Dvě skupiny měly za úkol pomocí papírových ruliček od papíru, kartonu a lepidla vyrobit zábavnou kuličkodráhu. Není to tak snadné, jak by se na první pohled zdálo. Je důležité vyladit sklon, polohu a pak vše připevnit tak, aby nefungovala jen při prvním použití. Jak se toho děti zhostily, najdete ZDE.

 

 

Hra s geometrickými tvary

Při této hře je dobré umět názvy geometrických tvarů a také umět si je dobře představit, pokud vám je někdo popisuje. Někteří nacházeli slova hravě, některým to šlo hůře. Kdy měl nejvíce shodných obrazců, zvítězil. Foto ZDE.

 

 

Vzduchová raketa

Pro úspěšnost z minulého roku jsme si opět vyrobili vzduchovou raketu, ale tentokrát na jiném principu odpalování. Stačilo s pořádnou vervou dupnout na plastovou láhev, která byla hadicí propojená s raketkou a ta se podle své konstrukce rozletěla. Foto ZDE.

 

 

Geodesky

Jednou z pomůcek geometrie bez rýsování je geodeska. Zkusili jsme si na ní vypočítat obsyhy obrazců, porovnávat úsečky a obsahy, dělit kružnici na různé úhly. Děti si vytviřily spoustu obrazců podle své fantazi. K nahlédnutí ZDE.

 

 

Obrázkový hlavolam

S papírem lze zažít spousty zábavy. Vytvořili jsme si hlavolam, jehož cílem je poskládat 6 obrázků. Při výrobě jsme si vyzkoušeli přesnost rýsování, skládání a stříhání.  I samotné sestavení hlavolamu nebylo snadné. Vše se zvládlo a výtvory můžete shlédnout ZDE.
 
 
 
 

Papírohrátky

Děti si vytvořily hexaflexagon, neboli ohebný šestiúhelník. Ten, ač má 2 strany, v sobě zkrýval 6 dekorů, které se správným skládáním přeměňovaly. Také nekonečná kniha ukázala svá tajemství. Na videa z podařených záhadných skládaček se můžete podívat ZDE.

 

 

Tajné písmo a hologramy

Na zviditelnění 3D obrázků jsme si museli vyrobit pomůcku. Ta byla z plastu (použité CD) a šli jsme využít prostoru školních dílen, kde se nám moc dobře pracovalo. Mezi tím, co jsme vytvářeli seříznutý jehlan, nám ve třídě schla tajná zpráva napsaná mlékem. Odměnou byl závěr kroužku, kdy se nám po zažehlení ukázala tajná zpáva i trojrozměrný obrázek vytvořený pomocí mobilní aplikace.
 
 
 
 
 
 

Akce a reakce

3. Newtonův zákon akce a reakce jsme zkoumali pomocí nafukovacího balónku. Vyrobili jsme si otočné zařízení, které je poháněno vzduchem a krásně na něm lze sledovat tento fyzikální zákon. Vrchol všeho byla lihová raketa, která se nám podařila dvakrát odpálit. Bylo to napínavé a dokonce se nám to podařilo natočit na video. V závěru jsme si ve dvojicích zahráli lodní bitvy. Další fotografie ZDE.