archiv 2013/14

Poslední školní týden:  Poslední týden jsme odevzdávali učebnice, rozdávali jsme si sešity, pracovní listy, výkresy a vše, co jsme ve 3. ročníku vytvořili. Také jsme uklízeli třídu, lavice a šatnu. Dále jsme opékali buřtíky na Elitexu. Děkujeme Pavlu Sádeckému, že nám umožní s dětmi v areálu strávit příjemné dopoledne. Také jsme navštívili tisíciletou lípu v Kotli. Byl to pěkný turistický výlet, ale je pravda, že někomu dal zabrat. Určitě budeme v poznávání svého nejbližšího okolí pokračovat    i v příštím školním roce. Týden uběhl jako voda ,a pak už chybělo jenom rozdat vysvědčení a rozloučit se.

Den otců:   V pátek 13. června jsme se připravovali na svátek všech tatínků. Tento svátek u nás ještě není tak rozšířený, ale aby to tatínkům nebylo líto, tak jsme si udělali pátek věnovaný jenom jim. Vymýšleli jsme : "Jaký je náš tatínek?". Dělali jsme tatínkovi přání a psali jsme mu dopis. Práce vznikaly opravdu krásné a tak doufám, že Vás, tatínkové, potěší. Tímto Vám děkujeme za vaši lásku a starost a přejeme vše nej, nej.

 

The little house in the forest: Ke konci školního roku jsme si zahráli krátkou pohádku v angličtině. Je podobná naší pohádce Boudo, budko. Ve školce tuto pohádku děti hrály ve svém mateřském jazyce a nyní měly možnost zkusit si ji zahrát v angličtině. Jsem ráda, že se našli šikulkové, kteří svoji roli uměli již druhý den. Tímto jim velice děkuji. Jejich snahu jsem zaznamenala na videokameru a doufám, že se mi podaří vložit ho na naše stránky. Věřím, že příští rok bude těch odvážných dětí ještě více.

Čtvrtek 22. května: Představení divadla Rolnička : Pohádky pro Dášeňku. Představení bylo inspirováno knihou Karla Čapka. Viděli jsme tři pohádky a ty byly doplněny líbivými písničkami. Pak jsme si s chutí přečetli i celou knížku. Bylo to pro nás opravdu inspirující představení. I obrázky, které děti namalovaly "jako by Dášeňce z oka vypadly."

 

 

Náš školní výlet na zámek LOUČEŇ:  tentokráte text napsala Bětuška Hrůzová.

Náš školní výlet začal ráno před školou. Tam si pro nás přišly paní učitelky a s nimi jsme šli do autobusu. Pak jsme odjeli na zámek Loučeň. Před zámkem na nás čekal pan průvodce, který nám ukazoval, jak se na zámku dříve žilo. Viděli jsme erby různých šlechtických rodů. Prohlédli jsme si všechny místnosti - jídelnu, knihovnu, balkon, salonky, ložnice, koupelnu. Bylo to celkem 17 místností, ale ve skutečnosti jich v zámku je 54. 

Po prohlídce jsme měli 25 minut na odpočinek a svačinu. Odpočinek byl krásný, protože všude kolem bylo plno bylin, ptáků, stromů, legrace, tepla a pohodlna. Když si pro nás pan průvodce přišel, šli jsme k hodně starému druhu stromu, jmenoval se ginko biliba. Jeho druh existoval, když ještě žili dinosauři. Pak jsme dostali úkoly a šli jsme do zámeckého parku. Nejprve jsme šli k soše Minotaura a kreslili mu prstové bludiště. Potom jsme se posunuli k aztéckému bludišti. To bludiště ukazovalo slunce a čtyři živly. Měli jsme za úkol udělat uzel, který nikdo nerozváže. Pak jsme šli k provazovému labyrintu a tam jsme měli napsat obrázkovým písmem vzkaz, a potom také prolézt bez dotknutí provazovým labyrintem. Dále nás čekalo kamenné bludiště, kde jsme měli rozluštit šifru. Pak jsme se vydali k dřevěnému bludišti. Tam jsme spojovali symboly náboženství. Pak  jsme se přesunuli k visutým lávkám. Přešli jsme po nich a představovali si, že pod námi jsou Viktoriiny vodopády.

Potom jsme šli do zámecké restaurace na oběd. Měli jsme polévku a boloňské těstoviny. Dále jsme si šli koupit suvenýry. Pak jsme si proběhli keřové bludiště a šli do autobusu. Nejvíce se mi líbil odpočinek uprostřed krásné zámecké zahrady

.(B. Hrůzová)

Myslím si, že to byl opravdu moc pěkný výlet a doufám, že na něj budeme dlouho vzpomínat.

 

 

Čarodějná škola: Ve středu 30. dubna jsme měli s dětmi další projektový den - tentokráte Čarodějnou školu.  Potěšilo mě, že téměř všichni přišli v převleku za čarodějnice či kouzelníky. S sebou si každý vzal nějakého pomocníka. Já měla kocoura Šedovouse a potkana Smíška. Nikolka si přinesla dokonce potkana živého, takže byl opravdu velkou atrakcí pro ostatní čarodějnice a čaroděje. Nejprve jsme si o čarodějnicích povídali, vytvářeli jsme myšlenkovou mapu a přemýšleli, jak čarodějnice vypadá, jaká umí kouzla, jací jsou její služebníci, jaké používá dopravní prostředky, jaký má hlas či povahu?

Dále jsme skládali ve skupinách čarodějnice jako puzzle. Potom měla každá skupina vymyslet své čarodějnici jméno a měli ji popsat. Skládali  jsme na ni také Životabáseň. Dále děti skládaly čarodějná zaklínadla, míchaly čarodějné lektvary. Každému lektvaru vymyslely název a složení. Některé byly opravdu zajímavé. Dále jsme dělali matematické legendy, vybarvovačky, bludiště, rozdíly či jsme překreslovali čarodějnici do čtvercové sítě. Také jsme počítali, kteří pomocníci patří  dané  čarodějnici. Myslím si, že to byl den plný zábavných úkolů a legrace. Určitě si ho za rok zase zopakujeme.

 

Na jaře, když se příroda probouzí ze zimního spánku,

je ten správný čas, abychom načerpali novou životní energii,

která nám přináší radost, spokojenost a dobrou náladu!

Krásné Velikonoce! Krásné jaro!

 Jaro a Velikonoce : Letošní jaro přišlo opravdu brzy, příroda se probudila ze zimního spánku a my jsme se vypravili ven, abychom mohli pozorovat krásy naší jarní přírody. Poznávali jsme první jarní květiny, fotili jsme je, později i některé usušili. Hráli jsme hry v přírodě. Jirka s Májou nás naučili pískat na trávu či stonek pampelišky. Ve třídě jsme pak seli jarní osení. Vytvářeli jsme různé velikonoční dekorace. Také jsme pracovali na projektech Jaro a Velikonoce. V těchto projektech jsme propojili znalosti z českého jazyka, čtení, matematiky, prvouky a kreslení. Bylo to opravdu povedené, tvůrčí a voňavé jaro.

Krysáci: 10. dubna k nám zavítal režisér animovaného večerníčku Krysáci a dětem prakticky ukázal, jak se takový animovaný večerníček vytváří a jak dlouho trvá než ho děti mohou spatřit v televizi. Ukázal nám loutky Krysáků,vysvětlil, jak vypadají uvnitř, aby se s nimi mohlo dobře manipulovat a aby také dlouho vydržely. Jedna loutka se vyrábí asi dva měsíce a stojí asi tolik jako nové auto. Bylo zajímavé podívat se pod pokličku tvůrcům animovaných filmů a děti zhlédly i ukázku z nového připravovaného večerníčku.

 

Tonda Obal na cestách: 28. března jsme si zopakovali, co všechno víme o třídění odpadů. Říkali jsme si, jaké barvy kontejnerů na odpad existují a jaký odpad do nich patří. Děti si prakticky vyzkoušely vytřídit odpad do správných boxů. Ne vše  zařadily správně, takže jsme si společně řekli, jak by to mělo být správně. Zhlédli jsme video z třídící linky a ukázali si, jak se recykluje třeba papír nebo plasty. Program byl velice pěkný a doufám, že co nejvíce dětí se třídit odpad naučí a pomůžeme tak zlepšit kvalitu našeho životního prostředí.

 

Mokré vysvědčení: Uteklo to jako voda a už jsme odjížděli na poslední lekci plaveckého výcviku. Tuto hodinu jsme se nejprve rozplavali, a pak již nastalo zkoušení toho, co jsme se naučili. Každý plaval podle svých sil, většina dětí samostatně, ale ti nejméně zdatní plavci plavali s plaveckou pomůckou. Ti nejlepší získali delfínka, museli obstát nejen v uplavaných metrech, ale také ve stylu plavání. Ten, kdo neměl tak pěkný styl, dostal kapříka a méně zdatní plavci získali želvičku. Myslím si, že na krásné chvilky v bazénu budou děti dlouho vzpomínat.

Jarní setí: V rámci výuky prvouky jsme měli provést několik pokusů. Pozorovali jsme půdu, ověřili jsme si, že je v ní vzduch. Když jsme totiž hlínu sypali do vody, tak z ní unikaly vzduchové bublinky. Pozorujeme klíčící brambory, hrách a také jsme si vyzkoušeli sami zasít semínka řeřichy. Někteří z nás si ověřili, že bez pravidelné zálivky nám opravdu semínka nevyklíčí. Někteří si naopak nesli domů zeleného skřítka.

Plujeme na jedné lodi: Jsme z jedné třídy, plujeme na jedné lodi a budeme na ní plout ještě pěkných pár let. Je proto důležité, umět spolu vycházet, vzájemně se respektovat, umět spolupracovat, pomáhat si. Pracovat společně na vzájemných vztazích, utužovat je, aby nám bylo spolu dobře. Spolu s panem Mgr. Petrem Šolcem jsme vytvořili třídní pravidla a třídní erb. Užili jsme si den plný zajímavých her, příběhů ze života a společného bytí. Bylo to opravdu fajn. Děkujeme, Petře!

Čtvrtek 20. 2.  - Projekt Olympijské hry v Sochi 2014:  Mnoho dětí fandilo i s rodiči našim sportovcům, takže jsme si s nadšením vyprávěli o nově získaných medailích, úspěších sportovců,  ale i pádech a neúspěších, to přeci k životu patří. Viděla jsem, že se všichni o toto téma zajímají, takže jsme si ve čtvrtek udělali projektový den Olympijské hry v Sochi. Ráno jsme se rozdělili do skupin  a vytvářeli jsme plakáty na Olympijské hry. Měli se na něm objevit některé sporty na OH, jména sportovců, medaile, olympijské kruhy...Informace jsme čerpali z připraveného textu, internetu, televize. Četli jsme si, proč vznikly OH, kde mají svůj původ, vysvětlili jsme si, co znamenají olympijské kruhy. Dozvěděli jsme se, že letos bylo 12 nových disciplín a že se OH účastnilo 88 zemí celého světa. Plakáty se dětem opravdu povedly a snad si budou zajímavosti z letošní olympiády lépe pamatovat.

Angličtina s Danielem: Každý čtvrtek nás nyní navštěvuje rodilý mluvčí, který děti vyučuje angličtinu. Nejprve to byl Ian, bohužel musel odcestovat, takže teď za námi dochází Daniel. Pochází z Bostonu, ale nyní žije se svou manželkou v Čechách. Děti zažívají mnoho legrace. Hrají různé hry, soutěže, pantomimu a při tom vnímají cizí jazyk. Kéž by na takové projekty bylo v našem školství více peněz, protože by bylo užitečné mít rodilého mluvčího po celou školní docházku.

5. a 6. února  Projekt Krtek - s využitím metod konstruktivistické pedagogiky: Nejprve jsme si zahráli na detektivy      a snažili se ve trojicích poznat, co máme vyfocené na fotografii.  Nejčastěji nás napadalo, že se jedná o nějakou houbu či mořského tvora. Potom jsme dostali další indicie- klíčová slova- zahrada, tma, chodba, past, hlína. Z těchto klíčových slov již většina detektivů přišla na to, že se jedná o krtka. Dále jsme dělali skupinový brainstorming, na tabuli jsme psali vše, co nás napadlo, když se řekne slovo "krtek". Dále následovala metoda Vím - chci vědět- dozvěděl jsem se. Děti nejprve psaly do tabulky to, co o krtkovi už vědí, dále to, co by o krtkovi chtěly vědět, nebo čím si nejsou jistí. Pak děti dostaly tvrzení, která měly potvrdit či vyvrátit a najít tato místa v textu. Dále děti četly v páru a pracovaly s textem. Na základě textu jsme všichni společně dokončili tabulku Dozvěděl jsem se o krtkovi a shrnuli jsme si nejdůležitější údaje. Na závěr jsme psali Životabáseň o krtkovi a také jsme si krtka i s krtinou nalepili z papíru. Projekt se nám velmi líbil, protože jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací o tomto drobném živočichovi.

.

Výstava výtvarných prací v knihovně: Na podzim jsme se zúčastnili výtvarné soutěže, kterou vyhlásila naše místní knihovna. Téma bylo: Moje nejoblíbenější knížka nebo nejoblíbenější hrdina. Přinesli jsme si do školy svoje nej, nej knížky, a pak jsme malovali. Mezi nejoblíbenější knihy patřily - Já Baryk, Povídání o pejskovi a kočičce a Z deníku kocoura Modroočka, kterou právě ve třídě čteme. Velice si děti oblíbily knihy autora M. Kratochvíla, se kterým jsme měli na podzim besedu v muzeu.

Plavání: Děti už se nemohly dočkat až začne pokračovací kurz plavání. Začali jsme jezdit v prosinci a opět jsou všichni nadšení. Je vidět, jak jsme se vylepšili. Vody už se nikdo nebojí a i ti nejméně zdatní plavci udělali velké pokroky. Většina dětí už s klidem skočí do vody a potopí se, což na začátku byl pro některé  problém. Moc chválíme také milé plavčíky, kteří si naše děti chválí. Prý jsou to fajn děti, které spolu dobře vycházejí. Doufejme, že jim to co nejdéle vydrží.

Vánoční besídka: Jak jsme slavili Vánoce ve škole?

Ráno jsme se sešli celí natěšení a s radostnými ohníčky v očích. Dali jsme všechny dárečky pod stromeček a dárečkům do vánoční tomboly jsme přidělili čísla, aby si každý mohl později nějaký dáreček vylosovat. Dále jsme psali vánoční přání a musím říci, že letos to děti zvládly téměř bez chyb. Po  napsání přáníček jsme pracovali ve skupinách. Nejvíce nás asi bavila matematická vybarvovačka pěkných kapříků. Četli jsme s porozuměním text o jmelí a jeho významu o Vánocích, zpracovávali jsme k textu otázky a počítali jsme také nelehké slovní úlohy s vánoční tematikou. V průběhu dne jsme také popíjeli vánoční čaj a ochutnávali jednotlivé druhy cukroví. Když jsme dokončili všechny úlohy, tak jsme hráli Židličky, hru Místa si vymění nebo hru na paměť Přijela tetička z Prahy. Potom jsme si zazpívali koledy a nastalo rozdávání dárečků. Děti měly obrovskou radost  ze stavebnic a knížek, které dostaly do třídy díky hodným rodičům. Když jsme se potěšili s dárky, tak jsme uklidili třídu a rozloučili jsme se s přáním všeho

dobrého do nového roku.

  

 

 

Milí přátelé,

mějte se vesele,

vánoční svátky se blíží,

ať Vás na duši nic netíží

a se všemi blízkými se sejděte

a do nového roku 2014 šťastně vyjděte.

To Vám všem přeje Vaše paní učitelka Katka Řídká, na děti se těším 6. ledna.

 

 Děkuji moc manželům Bergmanovým za finanční příspěvek, dále manželům Debnárovým, Formánkovým, Feistnerovým za pestřejší vánoční nadílku. Také děkuji manželům Gláserovým za kopírovací papíry a Evě Hájkové za drobnosti, které ve třídě vždy přivítám. Za každou pomoc jsem Vám všem  opravdu vděčná.

 

Ve čtvrtek 5.12. nás přišel opět navštívit Mikuláš se svým doprovodem. Tento den přišly děti opět převlečeny za čertíky a andílky. Převahu však měli čerti a čertice, andílci byli pouze čtyři. Děti pracovaly ve skupinách, každý vyrobil svého anděla nebo čerta. Pojmenovali jsme je a nalepili do nebe či do pekla.  Potom jsme přemýšleli, jak takové nebe nebo peklo vypadá. Využívali jsme metody Brainstormingu. Každý říkal vše, co ho napadne, když se řekne nebe - peklo. Dále jsme vše třídili a lepili na velké plakáty. Zkoušeli jsme si metodu volného psaní a skládali jsme Životabáseň. Měli jsme také čertí diskotéku a skotačili jsme na píseň My jsme malí čertíci. Přišel také Mikuláš, četl se své knihy hříchů. Zazpívali jsme písničku a někteří slíbili, že se už polepší. Andílek nás potom potěšil sladkou nadílkou. Děkuji mamince Evičce, že nadílka byla ještě sladší. 

Ve středu 4.12. se třeťáci zúčastnili pěvecké soutěže Barborčino zpívání. Z naší třídy byla nejúspěšnější Alionka    s Bětuškou.

Přehoupl se listopad a už nám na dveře zlehka ťukají Vánoce. Všichni už se těšíme a připravujeme různé vánoční dekorace. Začali jsme s výrobou adventního věnce na dveře, malovali jsme vánoční hvězdu, Bětuška nás naučila skládat krásné vánoční hvězdy. Několik jich také slepila z pergamenového papíru a vyzdobili jsme jimi okna ve třídě. Je to prostě šikulka. Ještě nás čeká výroba vánoční ozdoby a vánoční přáníčka.

2. prosince - Program pro děti : Podještědské pověsti. Žáci se hravou a poutavou formou dozvídali nejznámější pověsti        z našeho Podještědí. Je důležité znát své nejbližší okolí  a tak jsme se dozvěděli pověst O Čertech z Ještědu, O Vodníkovi z Ploučnice a O Rytíři z Děvína. Všichni poslouchali , hledali na mapě, skládali puzzle, soutěžili , doplňovali  přísloví, předvídali , jak pověst může skončit. Dívali jsme se na krátké dramatizace pověstí a také jsme dostali pracovní listy          k dalšímu použití. Program se nám opravdu moc líbil,  autorkám děkujeme.

V pondělí 25.11. jsme navštívili Naivní divadlo v Liberci. Zhlédli jsme velice pěkné představení Papoušek a Babu. Dětem se nejvíce líbily vstupy s tanečními a hudebními kreacemi v rytmu HIP, HOP.

V úterý 12. 11. jsme navštívili naši radnici. Setkali jsme se s panem místostarostou M. Bobkem, který nám vyprávěl      o chodu města a městského úřadu. Děti měly možnost zeptat se na vše, co je zajímá. Některými dotazy byl asi pan místostarosta zaskočen, možná i potěšen..... Děkujeme mu za přijetí a trpělivost s malými školáčky.

V úterý 5. 11. se na rodiče těším na individuální třídní schůzce. Na své děti se přijďte informovat v čase od 14:30 do 18:00 hodin.

Procházka Českým Dubem - Krásné podzimní dny byly jako stvořené k poznávání památek našeho města. Nejprve jsme  si prohlédli dům, ve kterém pobýval B. Smetana. Dále jsme si prohlédli starobylou hlásku a zbytky středověkého opevnění města. Pokračovali jsme na hřbitov, kde jsme obdivovali hrobku rodiny Schmittů  a kostel Sv. trojice. Dále pak Husův sbor a morový sloup na náměstí. Ve druhé části jsme si prohlédli bývalé rodinné sídlo Schmittů, muzeum, Johanitskou komendu, kostel Sv. Ducha a radnici. Tu si uvnitř ještě prohlédneme v týdnu po prázdninách.

25.10. Beseda se spisovatelem M: Kratochvílem. Na pátek jsme se už těšili, protože jsme na vlastní oči mohli spatřit spisovatele M. Kratochvíla. Seznámili jsme se s jeho knihami, a tak nás zajímalo jaký bude samotný autor. Myslím, že setkání bylo velice příjemné a humorné. Dozvěděli jsme se něco i ze života autora, co ho vůbec přimělo ke psaní knih. Dětem byly zodpovězeny nejrůznější dotazy. M. Kratochvíl byl určitě velkou inspirací a možná, že i někteří žáci budou jednou slavnými spisovateli. Děti si mohly některé knihy koupit a pan M. Kratochvíl jim vepsal krásná věnování. Děkujeme ....

8. října Návštěva knihovny: V úterý jsme vyrazili do místní knihovny, kde nás očekávala paní knihovnice A. Tvrzníková. Poprosili jsme ji, zda by nás seznámila s díly autora M. Kratochvíla. Máme s ním mít na konci měsíce besedu, tak bychom se o něm něco chtěli dozvědět. Zaujali nás jeho knihy a dokonce si jednu půjčujeme do třídy. Zalíbili se nám Puntíkáři. Děkujeme paní Tvrzníkové, že nás seznámila s velice humornými knihami a už se těšíme na jejich autora M. Kratochvíla.

 

Pohádkový park - 26. 9. v rámci celoškolního projektu Den pro zdraví jsme zváni do parku na dopoledne plné soutěží, které si pro nás připravili deváťáci naší školy.

 

První školní týden : Prázdniny utekly jako voda a už nám začíná nový školní rok 2013- 2014. Všichni jsme se sešli již v nové třídě. Nikdo nezabloudil, vždyť už jsme šikovní třeťáci. První den si povídaly děti o svých prázdninových zážitcích, které byly opravdu pestré. Přivítali jsme mezi námi také novou spolužačku Elišku, doufám, že se jí mezi námi bude líbit. Druhý den jsme pracovali ve skupinkách. V jednotlivých úkolech se propojoval český jazyk, matematika, čtení a výtvarná výchova. Práce byla zaměřena na přicházející podzim. Podle výsledků vybarvovaly  a skládaly děti obrázek vlaštovek. Dále byla práce zaměřena na porozumění textu. Děti si všímaly rozdílu mezi vlaštovkami a jiřičkami a dozvídaly se mnoho nových a  zajímavých informací. Každá skupina vytvořila plakát, na kterém byla vidět snaha o co nejlepší práci. V dalších dnech jsme připravovali sešity, obalovali je a začali vzpomínat, co jsme se naučili ve 2. ročníku.

Seznam pomůcek na VV: ubrus na lavici, vodovky, kelímek, různě silné štětce, hadřík, staré tričko nebo zástěrku, olejové pastely, voskovky, nůžky, lepidlo, dřívko na kresbu tuší, může být paletka, tempery.

TV: tepláky, triko, malý míček, švihadlo, cvičky.

Prosím také o obalení sešitů, pracovních sešitů a učebnic.

Další informace na první třídní schůzce v úterý 17. 9. od 16 hod. v naší třídě III.A