rok 2015/16

ZAŽILI JSME:

Předposlední školní den
I když prázdniny nás už lákaly dávno před jejich začátkem, ještě byla spousta povinností, které jsme museli splnit, abychom mohli ukončit školní rok. Poslední milá povinnost byla zazvonit deváťákům, když šli na slavnostní rozloučení na radnici. A protože jsme měli vybrané i rozdané učebnice, zcela uklizenou třídu, odměnili jsme se zmrzlinovým pohárem, zahráli jsme si společně několik her ve třídě a vydali jsme se na procházku na dubské koupaliště.

Cyklovýlet do Kundratic na minigolf
V pátek ráno jsme se sjeli před školou a bez dlouhého váhání zvolili cestu sice o trochu delší, ale v příjemném stínu stromů aleje K. Světlé a dále lesem až na kotelskou křižovatku. Do Zábrdí nás chladil vánek při pohodovém sjíždění z kopce. Na minigolf do Kundratic jsme dorazili v plné síle a s chutí si zahráli. Po občerstvení v cukrárně U Víta jsme si zajeli k Mlékárenskému rybníku, kde jsme si vychutnali koupání i opalování na kamínkové pláži. Poslední zastávka na zpáteční cestě byla v Kotli a byla melounová. Děkujeme paní učitelce Tiché, že jela na oba výlety s námi. Výlety byly prima.

Výlet do Mnichova Hradiště
Ve čtvrtek 23. 6. jsme vyrazili autobusem do Mnichova Hradiště. Z autobusového nádraží jsme se vydali přímo na nedalekou zříceninu hradu Valečov. Všichni jsme v tom parném dni ocenili, že kolem poledne jsme měli turistiku za sebou a mohli jsme se skrýt před horkým sluncem v zámku při prohlídce.

Další fotky z obou výletů najdete ZDE.

Vyhodnocení celoroční soutěže: "Byty aneb jaký si to uděláš, takový to máš."

Už jsme ve finále letošního roku a s tím souvisí i vyhodnocení nejvybavenějšího bytu či domu. Celý rok si děti mohly díky domácím úkolům z matematiky vydělat penízky na nákup vybavení svého bytu. Někteří si kuchyňskou linku koupili již v minulém pololetí, jiní by se stali bez sponzorských darů bezdomovci. Někteří na tom byli tak dobře, že si dokonce založili svou cukrárnu. Výtvarné zpracování děti předvedly na poslední hodině VV. Nejvíc okouzlil 3D model s miniaturním nábytkem, kuchyní i vlastními obrazy. Pokud jste zvědaví, nahlédněte ZDE.

Mgr. Dana Suchánková (učitelka M)

Návštěva Oblastní galerie a liberecké radnice

I když Liberec je nám dobře znám, v Oblastní galerii i na věži radnice byla většina našich šesťáků poprvé. Do Liberce odjely obě šesté třídy a střídavě absolvovaly prohlídku liberecké radnice a zajímavý program v galerii, kde kromě krátkého seznámení s dílem Jaroslava Róny se mohli žáci zamyslet a vyjádřit, jak na ně obrazy působí a co asi znázorňují. Dokonce dostali příležitost sami tvořit, a to labyrint či bludiště. Po silném kulturním zážitku bylo třeba se pořádně posilnit svačinou, abychom zvládli vyšlápnout místy velmi příkré stoupání z Horního Hanychova, kam jsme se dostali městskou dopravou, na Pláně pod Ještědem. Po krátkém odpočinku s nanukovým osvěžením jsme pokračovali, tentokrát z kopce dolů, na Světlou pod Ještědem. Odtamtud jsme se už nechali dovézt domů autobusem. Do Duba jsme dorazili v pozdních odpoledních hodinách, ale veselí a spokojení.

Výtvarná soutěž - Karel IV

Z dob panování Karla IV. pochází malířská výzdoba kaple sv. Kříže a sv. Kateřiny na hradě Karlštejně. Vše vytvořil Mistr Theodorik se svými učedníky, kteří namalovali 129 desek představujících Nebeské vojsko Kristovo, na kterém předvedli velice jemné odstínování barevného spektra a volné tahy štětcem. I my jsme se pokusili o jemné stínování suchým pastelem a vyrývání gotických ornamentů do voskového podkladu překryté zlatou vrstvou. Práce to byla náročná, nákladná a hlavně prověřila naši trpělivost. Několik zlatých desek poputuje do soutěže, držme jim palce. Jedna otázka pro vás: "Poznáte, která deska do Nebeského vojska nepatří?"

Mgr. Dana Suchánková, učitelka VV

Učedníci mistra se svými deskami ZDE

Den podle Amose 31. 3.
Tématem letošního Dne podle Amose byl Karel IV. Na znalosti žáků, kterých bylo opravdu velké množství, jsme navázali skupinovou prací s textem ve třídě a následnou tvorbou částí plakátu. Strávili jsme spolu dvě první hodiny a poté se žáci rozešli na workshopy, do kterých se několik dní předem zapsali. Celý den byl završen slavnostní prezentací výstupů z jednotlivých workshopů a plakáty tříd ve sportovní hale. Dozvěděli jsme se celou řadu zajímavých informací o Karlovi a především se nám všem den líbil.

Návštěva ZOO Liberec 21. 3.

Na pondělní výlet do liberecké ZOO jsem se všichni těšili. I přes chladné a pochmurné počasí jsme si prohlídku užili lépe než kdykoli jindy, neboť nás doprovázela průvodkyně, která nám zajímavě vyprávěla o většině viděných zvířat a vstřícně odpovídala na naše dotazy.

Další fotografie ZDE.

Beseda s Ivonou Březinovou 4. 3.
Známá spisovatelka knih pro děti a mládež, držitelka ocenění Zlatá stuha, autorka více než 80 knih, Ivona Březinová zavítala k nám do školy. Během páteční besedy nás seznámila se vznikem knihy od spisovatelova nápadu přes odmítnutý rukopis, vznik ilustrací až po práci tiskárny. Přidala podrobnosti o svém triptychu o závislostech Holky na vodítku. Vyprávěla nám, jak vznikaly literární cestopisy, především kniha Blonďatá Kerolajn, jejíž děj se odehrává v Podještědí. Setkání bylo zakončeno autogramiádou a možností zakoupit si, či objednat autorčiny knížky.

Sloh nám chutná :-)

Pololetní nocování 27. - 28. 1.

Někteří mladší žáčci nemohli ve čtvrtek 28. 1. dospat, jak moc se těšili na rozdávání vysvědčení. Naopak naše šesťáky jsme ráno ve třídách skoro nemohly vzbudit. Pomalu se soukali z vyhřátých spacáků rozložených po třídě. Jen tak tak stihli ranní hygienu a převléknutí z pyžam, než se po chodbách začali trousit ostatní žáci. Ale šesťáci si posunutý budíček zasloužili. Večerní program předchozího dne byl nabitý. Programy obou tříd se malinko lišily, ale i prolínaly, vždyť jsme ještě nedávno byli jedna parta. Namalovali jsme si hrnečky, vařili večeři, byli jsme na noční procházce, užili jsme si hry ve třídě i v hale. Nakonec film, čtení a zpívání na dobrou noc a spánek nás přemohl kolem jedné v noci. Ráno jsme si zpříjemnili sladkými dobrotami od maminek, kterým velmi děkujeme. Bylo to prima. Hezká odměna za pololetní vysvědčení, co říkáte?

"Mně se to moc líbilo. Byla sranda. Nejvíc mě bavila hra s čokoládou a kostkou. K večeři jsme měli výborné špagety, které jsme si uvařili. Večer jsme se šli projít k hřbitovu a do Rajského dvora. Když jsme přišli do školy, tak jsme popřáli paní učitelce Suchánkové k narozeninám. Potom jsme se rozešli na film, do haly na sport a někdo zůstal ve třídě. A v noci hurá do pelechu."
  Lenka

"Na nocování jsme měli výborný program, moc jsem si užil film a musím říct, že umíme dobře vařit. Špagety byly výborné!"
Vojta
Fotogalerie zde.

Vánoční posezení

Poslední den v tomto roce jsme strávili pospolu v naší třídě. Bez lítosti jsme se vzdali promítání filmů určeného žákům druhého stupně a vymněnili to za třídní pospolitost. Program byl nabitý. Nejprve jsme si připravili sladké občerstvení - jablečný kompot uvařený z tolika různých jablíček, kolik nás ve třídě je, a křupavé ořechy v karamelu. S přidáním z domova přineseného cukroví byla naše lavicová tabule opravdu štědrá. Čaj jsme si vypili z nových hrnečků, které jsme našli pod stromečkem. Ale dárečků bylo mnohem víc. Každý z nás si zahrál na Ježíška, neboť musel splnit přání neznámé osobě ze třídy. Všichni byli obdarovaní a spokojení. Na řadu přišlo vyprávění vtipů a veselé scénky. Také jsme navštívili spolužáky v 6. B, vzájemně jsme si nabídli občerstvení, a tak i my jsme si mohli pochutnat na chlebíčcích z vedlejší třídy. Na vyrábění a pouštění lodiček už bohužel nezbyl čas, museli jsme ještě zvládnout úklid. Popřáli jsme si krásné vánoční prázdniny a určitě se všichni zase v lednu rádi sejdeme.

Fotografie zde.

Adventní atmosféra ve třídě

Užíváme si čtenářské dílny

V naší třídě jsou realizovány čtenářské dílny. Cílem čtenářských dílen je přivést žáky ke čtenářství i posilovat schopnosti o přečteném přemýšlet a diskutovat. Na začátku hodiny čtenářské dílny je žákům zadáno téma, které během samostatné četby pozorují, případně si pořizují poznámky. Větší část hodiny stráví žáci četbou své rozečtené knížky. Závěrečná část hodiny je věnována společné diskuzi nad knihami. Je hezké vidět celou třídu dětí, jak si spokojeně čtou, každý ze své knížky. Věřím, že tímto způsobem se dá změnit současný neradostný stav dětského čtenářství.

Knížka na prázdniny

V pátek 23. 10. jsme strávili hodinu ČJ v městské knihovně. Po přivítání nás paní knihovnice A. Tvrzníková seznámila s rozmístěním i členěním knih v knihovně, připomněla nám základní informace týkající se půjčování knížek. Poté byli žáci rozděleni do skupin a společně plnili úkoly, např. vyhledat určitou knihu, nakreslit plánek knihovny nebo doplnit text. Na závěr je čekal úkol nejdůležitější. Každý si měl najít knížku, kterou by si rád přečetl. Všichni žáci s výjimkou těch, kteří měli doma knihu rozečtenou, odcházeli z knihovny s knížkou na prázdniny. Ještě ten den je čekal zápis do tabulky o tom, kolik z knihy přečetli a jak se jim to líbilo. Už se těším, až si o knížkách, které jsme četli o prázdninách, hned v pondělí popovídáme. Škoda jen, že náš čas v knihovně byl tak limitovaný a zpátky do školy na další vyučovací hodinu jsme museli pěkně pospíchat. Příště si musíme zařídit dvouhodinovku, abychom si také vychutnali poklidné začtení a sdílení čtenářských zážitků.

Fotogalerie.

Harmonizační pobyt 9. - 10. září

A jsme sehraní! Šli jsme do toho naplno, také jsme si užili spoustu zábavy, následná únava byla znát na každém.
V příjemném prostředí penzionu Horka v Hořeních Pasekách, s Ještědem za zády, pod skvělým vedením etopeda Petra Šolce a preventistky Ivany Kotíkové jsme absolvovali středu naplněnou aktivitami v kruhu i na čerstvém vzduchu, které se střídaly téměř bez přestávek. Úkoly zábavné, akční i na zamyšlenou plnili žáci každý sám za sebe, ve skupinách nebo rozděleni na holky a kluky. Abychom to všechno stačili, využili jsme i pozdních večerních hodin. Jít spát včas by byla škoda. Čtvrteční ráno patřilo milým vzkazům. Pak už jsme se mohli vydat pěšky zpět do Českého Dubu. Seznámili jsme se s novými spolužáky, ale i ty známé jsme poznali lépe, někteří dokonce poznali lépe i sami sebe. Zažili jsme si pohodu, přátelství a porozumění. Jsme báječně nastartovaní na společné školní soužití.