VIII. B

Třídní učitelka: Mgr. Dana Suchánková

Poslední den ve škole, rozdávání vysvědčení a loučení s Martou, Matějem a Davidem.

Kdo nás učí:

15.5.

CO JSME ZAŽILI

Cykloturistický kurz

1.den jsme se přemístili z Českého Dubu do Hamru na Jezeře. Po ubytování a obědě jsme vyrazili na první výlet do okolí, ochutnali místní zmrzlinu a po celodenní námaze se vykoupali v Hamerském rybníce. V nohách máme asi 30 km. Foto ZDE.

2. den se konal celodenní výlet do Vrchbělé, kde jsme nechali vyplavit adrenalin v lanovém centru. Vzdálenost za dnešek byla 78 km. Kola fungují, pozadí bolí, nálada výborná. Foto ZDE.

3. den je opět slunečno. Služba chystá snídani a celý den se nese v duchu soutěží. Od želvích, azimutových po orientační a jízdu zručnosti. Začínáme se sžívat s kolem, tělo už nás nebolí. Foto ZDE

4. den  si někteří vyzkoušeli jízdu na vodních lyžích a sami sebe mile překvapili. Někteří s radostí nazuli in-line brusle, přeci jenom uvítali jiný dopravní prostředek než kolo. Odpoledne se jelo k průrvě Ploučnice, kterou jsme si prošli. A celý den zakončili ohněm a stezkou odvahy. Počasí nám přeje, pěkně si to užíváme. Foto ZDE.

5. den ve znamení úklidu, balení a přejezdu zpět. Cyklisťák se vydařil, osmáci jsou bezva parta.

Zdolali jsme osmitisícovku!

Ano, opravdu! Ale nemám na mysli 8.000 metrů nad mořem, nýbrž 8.000 stránek textu. A to není málo! V době, kdy často slýcháme, že děti nečtou, kdy na nás pojem "čtenářská gramotnost" číhá v odborných i méně odborných textech s výčitkou, že je co zlepšovat, můžu s potěšením potvrdit, že naši osmáci na tom se čtením nejsou vůbec špatně. Když jsme si na začátku záři dali tuto výzvu, mnozí nevěřili, že by se to dalo zvládnout. A dnes už známe nejlepší čtenářské horolezce. Jsou jimi: Verča Rybářová (11.529), Míša Kovářová (9.042), Lucka Rybářová (8.505), Eliška Pavlů (7.696), Lenka Gärtnerová (5.941), Tinka Honsejková (5.018) a Martin Plummer (4.498). Ve čtenářství platí, že kvantita dělá kvalitu. Osmáci se neztratí, nemám o ně strach.

Mgr. Petra Blahovcová (učitelka ČJ)

Naše Karolina

Ve čtvrtek 14. 6. žáci z obou 8. tříd, které zajímá osobnost Karoliny Světlé (a nebylo jich málo - 21), se vydali na dvě vyučovací hodiny do Podještědského muzea prohlédnout si stálou i speciálně vytvořenou expozici k životu a dílu Karoliny Světlé. Našimi skvělými průvodci a vypravěči byla paní ředitelka muzea Helena Gollová a pan Martin Hess. Dozvěděli jsme se krom jiného, že Karolina, tehdy ještě Johanka, se narodina za povodně, proč její umělecké jméno Karolina píšeme s krátkým i. Viděli jsme její očkovací průkaz, krasopisně psaný deník i krabičku, ve které si schovávala popel z dopisů, které jí psal její obdivovatel, Jan Neruda. Měli jsme možnost zajímavým způsobem dotvořit si představu o spisovatelce z našeho kraje, o autorce povídky Frantina, se kterou jsme se podrobně seznámili v hodinách literaturya jejíž závěr nás velmi překvapil. Karolina Světlá pro nás přestala být jménem z učebnic literatury, ale stala se zajímavou i obdivovanou osobností. Velmi děkujeme paní Gollové a panu Hessovi.

Třídní výlet na vodu

Náš třídní výlet tentokrát směřoval na Malou Skálu. Dopoledne si všichni vyzkoušeli, jak se ovládá loď a po očku sledovali, s kým by bylo bezpečné v ní sedět. Hned nad jezem chtěli někteří vyzkoušet eskymáka, leč zdařilá byla jen jeho první polovina, takže se naučili i vylévat loď. Po obědě jsme vyjeli, každý si sjel jednou šlajsnu (někteří i po zpátku) a začalo vodácké putování. První zastávka byla nanuková, a to na Zrcadlové koze. V Dolánkách jsme vyměnili dopravní prostředek a zatížili i spodní část těla. Většina spíše jen jednu nohu. Na koloběžkách jsme se vrátili zpět a po věčeři vyšli na vyhlídku a nasbírali dřevo na oheň. Ráno bylo opět slunečné a moc jsme přivítali chládek lesů kolem Kalicha a Sokola, kam jsme se vydali na dopolední páteční výlet. Zdejší skály nám umožnily krásný výhled do údolí Jizery. Moc se nám to vydařilo a děkujeme p. uč Hodačovi, že jel s námi. Fotografie k vidění ZDE.

Dívčí tvůrčí mejdan

Při výrobě náušnic z PET lahví jsme si užily dívčí souznění, veselé klábosení, společnou večeři a přespávání na měkkých duchnách  v nářaďovně. I společné učení na hodinu dějepisu mělo něco do sebe. Tak doufejme, že se náušnice budou líbit. Fotografie z akce jsou ZDE.

Předání výtěžku z dobročinné akce

13. v pátek byl pro zvířata z libereckého útulku Archa šťastným dnem. Verča Šámalová s Tinou Honsejkovou vytvořily poukaz na částku 4000 Kč, který v odpoledním volnu i s penězy předali někteří žáci z osmých tříd. Návštěvu útulku jsme spojili i s vyvenčením 6 pejsků, kterým procházka u letiště určitě prospěla. Část výtěžku jsme si ponechali na nákup materiálu pro další podobnou akci. Děkujeme ještě jednou všem, kteří se do akce zapojili. Fotografie z páteční návštěvy jsou ZDE.

Velikonoční charitativní akce

Rozhodli jsme se přispět prodejem svých rukodělných výrobků na dobrou věc. Prodávali jsme perníčky, pomlázky, osení s Velikonočními zápichy, věnečky na dveře a další drobnosti. Utržené peníze darujeme libereckému útulku Archa, který jsme v tomto školním roce již dvakrát navštívili a pomohli s venčením psů. Kluci přichystali pěknou reklamu, Verča vyrobila plakáty, Tina si vyzkoušela hlášení v rozhlase. Tak nám fanděte, ať vybereme hodně:-) Další fotografie jsou ZDE.

Naivní divadlo - Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých.

Ráj je ostrov. A peklo též.
Experimentální inscenace vznikla na motivy knihy německé autorky Judith Schalansky, Atlas odlehlých ostrovů. Její první vydání z roku 2009 obdrželo prestižní ocenění Nejkrásnější německá kniha roku.
Inscenace se hraje ve Studiu NDL a již svou scénografickou koncepcí slibuje být opravdu ojedinělým zážitkem. Diváci totiž sedí podél velikého dřevěného stolu, na kterém se přímo na dosah jejich rukou odehrává celé představení.

Vánoční přespávání

Předvánoční čas si v VIII.B  společně zpestřili přenocováním ve škole. Nechyběla slavnostní večeře s lidovými zvyky, rozdávání dárků, hudba, film a noční procházka. Při ní jsme se pořádně zkoulovali a Ti, kteří v sobě našli zbytek sil, šli na fotbal do tělocvičny. Při zpěvu paní učitelky nemohl skoro nikdo usnout, takže večerka byla kolem 3. hodiny ranní. Foto ZDE.

Malé divadlo  - Shakespear ve 120 minutách

Většina z nás čekala vážné divadlo trvající 2 hodiny. V tom prvním jsme se hodně spletli. Humorně podané souborné dílo Williama Shakespeara  v podání Václava Helšuse a dalších dvou herců z Malého divadla nás mile překvapilo.

Digitální domorodci

Máme za sebou zajímavé povídání o digitálním světě, ve kterém jsou děti této doby zkušenější  než rodiče.
O tom, jak  bezpečně, legálně a "zdravě" využívat internetu, jsme se dozvěděli z tříhodinového bloku Majáku.

Jsem laskavec - venčení psů

#laskavecTak jsme se zapojili do akce Jsem laskavec a v sobotu 21.10. navštívili útulek Archa v Liberci. Vyvenčili jsme 6 čtyřnohých kamarádu, kteří nás pěkně protáhli . Nejvíc nám dala zabrat Kotleta. Radost byla velká nejen na straně zvířecí:-) Foto ZDE.

Hubertka

Také VIII.B se vypravila za objevováním krás a drsné tváře Jizerských hor. Z Bílého Potoka jsme s bagáží na zádech vystoupali k horské chatě Hubertka, která byla postavena v roce 1903. Seznámili jsme se s naším horským vůdcem, učitelem tance a znalcem tříděného odpadu Honzou Zemanem. Ten nás hned po obědě zavedl k Sedmitrámovému mostu, odkud jsme tzv. murou stoupali na Smědavskou horu. Díky povodním v roce 2010 se vyplavila vrstva hornin a odkryla vzácné geologické podloží, které nám Honza při výstupu popisoval. V polovině začalo poprchávat, tak jsme se vydali po Čínské stezce zpět do Bílého Potoka. Unavení z náročného stoupání a trochy adrenalinu v krvi jsme se těšili na večeři. Jaké jsme si to uvařili, takové jsme to měli. Karbanátky s bramborem a zeleninou byly skoro beze zbytku snězeny. Po večerní přednášce o třídění odpadů následoval kurz country tanců, které zúčastněné nadchl a ještě si ho zopakovali druhý den před odjezdem. V jedenáct hodin večer chata ztichla a zázračně to vydrželo až do budíčku v 7:30. Pak snídaně a hurá na výlet. Tentokrát po stopách zdejších osadníků, kteří se tu ukrývali před francouzskými vojáky. Přelézali a podlézali jsme jizerskou žulu, přeskakovali rozmáčené listí, přelézali vlhké klády. Nejeden z nás překvapil sám sebe a ostatní tím, co dokáže. Bylo to báječný. Jsem ráda, že mám tak skvělou VIII.B. Honzovi a paní učitelce Blahovcové děkujeme za společnost. A kdo nevěří, ať se podívá ZDE.